
Σε κάποιο από τα μυστικά γραφεία του στην Αγία Πετρούπολη, ο Βλαντιμίρ Πούτιν δεν αποχωρίζεται το μισοσκόταδο: θυμάται φευγαλέα την πρώτη μέρα που αντίκρισε την Αλίνα Καμπάεβα, κοιτάζει την κορνίζα του Ιωσήφ Βησσαριόνοβιτς ντε Γιουγκασβίλι, γνωστού ως Στάλιν, του άνδρα του ατσάλινου (όπως μεταφράζεται το «Στάλιν» στα ελληνικά), νιώθει ξαφνικά κουρασμένος- αν και δεν θα έπρεπε, επειδή έχει πει στους φίλους του ότι είναι Θεός- παίρνει μια βαθιά ανάσα και ψιθυρίζει: «Μπορείς να πάρεις τον άνθρωπο από τον Ρώσο, αλλά δεν μπορείς να πάρεις τον Ρώσο από τον άνθρωπο».
Τρίτη 21 Απριλίου στο «Πέτρος Καπαγέρωφ» και η ομάδα πόλο Γυναικών του Ολυμπιακού τελειώνει τις υποχρεώσεις της στην κανονική διάρκεια του πρωταθλήματος της Α1 με ακόμα μία ξεκούραστη νίκη απέναντι στον Εθνικό. Ασφαλώς, το παιχνίδι που ενδιαφέρει τις «ερυθρόλευκες» περισσότερο από κάθε άλλο είναι εκείνο που θα γίνει 72 ώρες μετά, με αντίπαλο τη ρωσική Κίνεφ Κίρισι. Η Κίνεφ έχει αποκλείσει τη Βουλιαγμένη και έχει βάλει τακτικά στοιχεία στο παιχνίδι της. Ο Παυλίδης ερωτάται αν το γονίδιο της Κίνεφ- δηλαδή το «Γονίδιο των Ρώσων» που από τη στιγμή που δεν έχει καταγραφεί ακόμα ως Ψυχολογικός Όρος είναι αποτυχία όλων μας- θα υπερισχύσει της τακτικής του παιχνιδιού της. Ο Θεσσαλονικιός προπονητής θεωρεί πως ναι, θα υπερισχύσει. Ο Ολυμπιακός νικάει, την Παρασκευή 24 Απριλίου στον ημιτελικό της Ευρωλίγκας 10-8 μία ομάδα που μόλις έπαιξε το 10ο Final 4 της σε 11 χρόνια και που δεν έχει πάρει τρόπαιο.
Ο Ολυμπιακός κατακτά το Κύπελλο Πρωταθλητριών (περισσότερα για αυτό σε λίγο) και ο Παυλίδης έχει μία πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη στην έκτακτη εκπομπή της συνδρομητικής τηλεόρασης. Σε μία στιγμή η φάση φτάνει στο θέμα της τύχης: το μπλοκ της Αβραμίδου στο 9-9 με τη Σαμπαντέλ είναι η αμυντική φάση της βραδιάς. Ο δημοσιογράφος λέει ότι σε αυτή τη φάση ο Ολυμπιακός ήταν «λίιιγο τυχερός» και ο Παυλίδης το αρνείται: «Ξέραμε πού θα σουτάρει και θέλαμε το μπλοκ εκεί. Τύχη υπάρχει στον αθλητισμό, αλλά δεν έχει να κάνει με το παιχνίδι αυτό καθαυτό: αν σπάσεις το δάχτυλό σου είσαι άτυχος. Αν φας γκολ από τα 8 μέτρα φταίει η άμυνα». Στη συνέχεια, παρά το γεγονός ότι προσπαθεί να φιλτράρει τον σεβασμό του για όλους τους αντίπαλους, του ξεφεύγει για την Κίνεφ ΑΥΤΟ: «Είναι αφελής ομάδα. Έβαλε στη Ρωσία η Μπιανκόνι τρεις μέρες πριν 7 γκολ και δεν την έκλεισαν, με αποτέλεσμα να τους βάλει 6 στον ημιτελικό». Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνεις με μία πολίστρια που σου έβαλε 7 γκολ σε ένα ματς είναι να μην την αφήσεις να σου βάλει 6 με 72 ώρες απόσταση.

Ο κωδικός «είναι αφελείς» δεν αναφέρεται μόνο στην Κίνεφ: έχει να κάνει με τις ρωσικές ομάδες. Η κορωνίδα της αφέλειας, βεβαίως, είναι η ΤΣΣΚΑ Μόσχας.
Ο ημιτελικός της «ομάδας του κόκκινου στρατού» με τον Ολυμπιακό την Παρασκευή, για την Ευρωλίγκα του μπάσκετ, ήταν η επιτομή της αφέλειας.
ΤΟ ΦΙΛΙ ΣΤΗ ΣΟΦΙΑ ΛΟΡΕΝ
Μια από τις σπουδαιότερες στιγμές στην ιστορία του αθλητισμού των Ηνωμένων Πολιτειών ήταν το «Miracle on the ice»: η νίκη των ΗΠΑ στον τελικό με τη Σοβιετική Ένωση το 1980, στο πλαίσιο των Χειμερινών Ολυμπιακών Αγώνων που διεξήχθησαν στη Λίμνη Πλασίντ της Νέας Υόρκης. Το ESPN προσφάτως εξέπεμψε το ντοκιμαντέρ της σειράς 30 for 30 για αυτήν την επιτυχία, κοιτάζοντάς την από την πλευρά των Σοβιετικών. Ο συγκεκριμένος αγώνας είναι πολύ ξεχωριστός για τις ΗΠΑ. Μόλις 5 χρόνια πριν είχαν τελειώσει όπως όπως τον πόλεμο στο Βιετνάμ (αν δεν μπορείτε να φανταστείτε πώς ήταν τότε οι Ηνωμένες Πολιτείες, είναι ανάλογο με την τωρινή κατάστασή της και το πώς επηρεάζουν οι Δίδυμοι Πύργοι κάθε διάστασή της ακόμα και τώρα, 13,5 χρόνια μετά), ενώ την προηγούμενη χρονιά η Σοβιετική Ένωση είχε εισβάλλει στο Αφγανιστάν και οι Αμερικάνοι απειλούσαν να μποϊκοτάρουν τους Ολυμπιακούς που θα γίνονταν το καλοκαίρι στη Μόσχα. Ο Ψυχρός Πόλεμος είχε φθάσει στο απόγειό του.
Ο Τζον Χοκ, που επιμελήθηκε το εκπληκτικό ντοκιμαντέρ, έκανε συνεντεύξεις με αρκετούς Σοβιετικούς, όπως με τον τότε παίκτη Μπόρις Μιχαΐλοφ, την κόρη του μεγαλειώδους Νονού του σοβιετικού χόκεϊ επί πάγου, Ανατόλι Ταράσοφ, αλλά και τον δημοσιογράφο Σέβα Κουλούσκιν. Ο Χοκ τον ρώτησε για την τραγωδία μετά την ήττα από τις Ηνωμένες Πολιτείς. Ο Κουλούσκιν, που μάλλον ήταν προετοιμασμένος για την ερώτηση, έκανε ότι δεν κατάλαβε. Και έπειτα το είπε: «Κάποτε ένα τρελό παιδί φίλησε τη Σοφία Λόρεν. Και λέει στο υπόλοιπο της ζωής του ότι, “ω, φίλησα και τη Σοφία Λόρεν”». Παύση. «Ρωτήστε τη Σοφία Λόρεν αν το θυμάται». Νέα παύση. «Διαφορετική οπτική».

Αυτό που κάνουν οι Ρώσοι είναι να προσπαθήσουν να δείχνουν στον κόσμο ότι οι αθλητικές τραγωδίες τους δεν τους νοιάζουν. Οι πολίστριες της Κίνεφ που παρακολουθούσαν τον τελικό ήταν αθλήτριες που έχουν πάθει ανοσία: δεν μοιάζει να τους νοιάζει που δεν θα πάρουν άλλο ένα τρόπαιο. Ακόμα και στις μέρες μας, οι Ρώσοι δεν μας δείχνουν το ανθρώπινο πρόσωπό τους αν και σχεδόν σε όλα τα σπορ έχουν ροπή προς την καλλιτεχνία*. Ωστόσο μπορούν να κρύβονται πίσω από τα σμιλεμένα πρόσωπά τους. Το κάνουν με τόση επιτυχία, που ίσως να το πιστεύουν και οι ίδιοι: η ΤΣΣΚΑ είναι μία ομάδα που κοστίζει 42 εκατομμύρια ευρώ και ο Βατούτιν θα τα «σπρώξει» και το φετινό καλοκαίρι. Η σημασία που δίνουν στο «φαίνεσθαι» είναι εξαιρετικά σημαντική και δεν θέλουν, σε καμία περίπτωση, να δείξουν ότι μία ήττα, έστω κι αν είναι τόσο οδυνηρή όσο αυτή με τον Ολυμπιακό στη Μαδρίτη, μπορεί να τους κάνει να αλλάξουν λογική.
*Πολύ γρήγορα, 5 «καλλιτέχνες» Ρώσοι αθλητές: Ιβάν Ούκοφ, Αντρέι Αρσάβιν, Βασίλι Καράσεφ, Αντρέι Ζβεντ, Τατιάνα Λεμπέντεβα.
Από την άλλη μεριά, βεβαίως, θέλει ταλέντο για να χάνεις όπως κάνει η ΤΣΣΚΑ Μόσχας τα τελευταία χρόνια.
ΔΕΝ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕ ΤΙΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ
Ο Ολυμπιακός έχει νικήσει την ΤΣΣΚΑ τρεις διαδοχικές χρονιές σε Final 4 που βρέθηκαν και οι δύο ομάδες. Μόνο μία ήταν σαφώς καλύτερος, το 2013. Το 2012 και την Παρασκευή, ανάγκασε την ΤΣΣΚΑ να χάσει. Ωστόσο, παρά τη δική του προθυμία να διεκδικήσει ό,τι του αναλογούσε από το παιχνίδι (σε βαθμό που, αν έχεις λίγο καθαρό μυαλό, δεν μπορείς να κατακρίνεις: δεν θα υπήρχε ούτε ένας παίκτης του Ολυμπιακού το Σάββατο που να μην είναι σίγουρος ότι τα έδωσε όλα την Παρασκευή και αυτή είναι η πραγματική ευλογία, μία που δεν περιέχεται στα συμβόλαια), η ΤΣΣΚΑ έκανε τραγικά λάθη. Στο redopinion.gr- το οποίο πιθανότατα να ανοίξει ξανά τις επόμενες μέρες, άλλωστε το κείμενο προοριζόταν για αυτό αλλά η... μαύρη ανάγκη το έριξε εδώ- είχα γράψει ένα κείμενο μετά το ματς του ΣΕΦ, στον δεύτερο γύρο της φετινής Ευρωλίγκας, προσπαθώντας να εξηγήσω πώς όταν μία οποιαδήποτε ομάδα έχει το παιχνίδι στα μέτρα της επί ενός αντίπαλου από τη Ρωσία, οι φίλοι της που παρακολουθούν το ματς έπρεπε να χαλαρώσουν διότι δεν υπήρχε πιθανότητα να χάσει.
Η ΤΣΣΚΑ, βεβαίως, έχει κατακτήσει δύο Κύπελλα Πρωταθλητριών, το 2006 στην Πράγα και το 2008 στη Μαδρίτη. Ωστόσο, εδώ υποχρεούται κάποιος να βάλει δύο αστερίσκους: ο πρώτος είναι ότι έπαιζε με τη Μακάμπι Τελ Αβίβ, τη μόνη ομάδα που ουσιαστικά δεν προσαρμόζει το παιχνίδι της στον αντίπαλο και ο δεύτερος είναι ότι είχε τον Έτορε Μεσίνα στον πάγκο της, στο πικ της πνευματικής διαύγειάς του από πλευράς διαχείρισης και κοουτσαρίσματος (συν ότι είναι Ιταλός), ενώ είχε και τον Θοδωρή Παπαλουκά, που για τουλάχιστον μία τριετία ήξερε ακριβώς τι έπρεπε να γίνει οποιαδήποτε στιγμή σε ένα ματς: ήταν η «χρυσή» τριετία της εθνικής ομάδας, άλλωστε, με την κατάκτηση του Ευρωμπάσκετ του 2005, το ασημένιο στη Σαϊτάμα το 2006 και τα ημιτελικά του Ευρωμπάσκετ του 2007 (και τον ημιτελικό με την Ισπανία, που ήταν η Αρχή του Μίσους για τους διεθνείς της «Ρόχα»). Θα μπορούσε να πει κάποιος ότι η λογική που διέκρινε εκείνη την ομάδα «γέννησε» τον Ολυμπιακό αυτής της τετραετίας.

Από εκεί και ύστερα: έχασε το 2003 στο πρώτο Final 4 της με προπονητή τον Ντούσαν Ίβκοβιτς από την Μπαρτσελόνα στη Βαρκελώνη, το 2004 από τη Μακάμπι στο Τελ Αβίβ, το 2005 από την Τάου Κεράμικα στη Μόσχα, το 2007 από τον Παναθηναϊκό στον τελικό του ΟΑΚΑ, το 2009 από τον Παναθηναϊκό στον τελικό του Βερολίνου, το 2010 από την Μπαρτσελόνα στον ημιτελικό των Παρισίων, το 2012 και το 2013 από τον Ολυμπιακό σε Πόλη και Λονδίνο αντιστοίχως, το 2014 από τη Μακάμπι Τελ Αβίβ στον ημιτελικό του Μιλάνου, το 2015 από τον Ολυμπιακό στον ημιτελικό της Μαδρίτης. Εδώ πρέπει να σημειωθεί ότι δεν έπρεπε καν να είναι στον τελικό της Κωνσταντινούπολης, αφού ο Παναθηναϊκός έπαιξε αριστουργηματικά στο πρώτο ημίχρονο αυτού του παιχνιδιού και η διαιτησία καθόρισε ξεκάθαρα το αποτέλεσμα.
Τώρα: έχει γυρίσει στον τελικό του Βερολίνου, το 2009, για να χάσει το τρίποντο που θα της έδινε τη νίκη ο Σισκάουσκας. Έχει χάσει προβάδισμα 19 πόντων στην Κωνσταντινούπολη και τα... είδε όλα με το καλάθι του Πρίντεζη (ενώ πριν είχε χάσει τις βολές ο Σισκάουσκας, τα δύο τελευταία σουτ του σε μεγάλες διοργανώσεις). Έχασε στον ημιτελικό του Μιλάνου επειδή γλίστρησε η μπάλα μέσα από τα χέρια του Βίκτορ Χριάπα, με αποτέλεσμα να έρθει το νικητήριο καλάθι του Ράις.
Σε ό,τι αφορά το παιχνίδι της Παρασκευής...
Ο ενθουσιασμός των φίλων του Ολυμπιακού πριν τον ημιτελικό με την ΤΣΣΚΑ δεν με κάλυπτε: μυριζόμουν, για να πω την αλήθεια, μία άνετη ήττα (όπως επίσης και διπλό της Φενέρ επί της Ρεάλ, με αποτέλεσμα να μπορώ να βοηθήσω κάποιον στο στοίχημα δίνοντάς του δύο σημεία για να παίξει, εκτός, δηλαδή, εκείνου που είπα). Φυσικά, θα ήταν όμορφο, πριν το ματς, να είναι ο Ολυμπιακός με 4 πόντους πίσω 1,5 λεπτό πριν τη λήξη: σε αυτήν την περίπτωση οι πιθανότητες θα ήταν υπέρ των «ερυθρόλευκων», με το επιχείρημα να βρίσκεται σε όλα τα παραπάνω. Ασφαλώς, το ίδιο λάθος είχα κάνει και με την ομάδα πόλο Γυναικών: φοβόμουν υπερβολικά όλη την αισιοδοξία πριν το ματς. Όταν είσαι αθλητής πρέπει να είσαι σεμνός και να μην υποτιμάς τους αντιπάλους σου, αλλά πώς να γίνει αυτό όταν όλοι ομνύουν στη νίκη σου; Το υλικό σου το φτιάχνεις εσύ και μπορεί να είμαι πειραγμένος, αλλά ανάμεσα στην ομάδα πόλο Γυναικών και στην ομάδα μπάσκετ υπάρχουν μεγάλες ομοιότητες.
Ας πάρει, κάποιος, για παράδειγμα την τελευταία φάση του ματς. Ο Κιριλένκο παίρνει το ριμπάουντ μετά την άστοχη βολή του Κώστα Σλούκα. Κάνει ένα βήμα προκειμένου να πασάρει. Κοιτάζει δεξιά τον Ντε Κολό και μετά αριστερά τον Τζάκσον. Τη δίνει στον Ντε Κολό (πάει ενάμιση δευτερόλεπτο). Ο Γάλλος κάνει το μυθικό και την πετάει αριστερά του στον Τζάκσον (πάει ακόμα ένα δεύτερο). Ο τελευταίος, λες και είναι παίκτης του ράγκμπι που πρέπει να τρέξει για να πάρει πόντους (ή όπως στο καλό λέγεται) βιάζεται να φθάσει στο κέντρο χωρίς να τον νοιάζει που μειώνει τη γωνία και που οι παίκτες του Ολυμπιακού θα τον ντουμπλάρουν (βάλε άλλα 2,5 δευτερόλεπτα στον λογαριασμό). Χάνει την μπάλα από τα χέρια η οποία φθάνει στον Κιριλένκο, που στρίβει το κορμί του, ντριμπλάρει και φυσικά όταν σουτάρει έχει λήξει ο χρόνος.
Ο Δημήτρης Ιτούδης δεν κάνει κακό κοουτσάρισμα, αλλά ψυχολογικά χάνει το ματς: βιάζεται να κάνει επίδειξη ισχύος στο ρόστερ του. Δεν κρατάει κανέναν άσο στο μανίκι του. Στη διάρκεια του ματς οι παίκτες του αχρηστεύονται. Όταν τα σουτ της ΤΣΣΚΑ δεν μπαίνουν στην αρχή, είναι καλό σημάδι ότι δεν θα μπουν σε όλη τη διάρκεια του ματς. Ο Ολυμπιακός κολλάει πίσω της: η διαφορά δεν φτάνει τους 10 πόντους σε κανένα σημείο του παιχνιδιού και οι Μοσχοβίτες δεν μπορούν να απεγκλωβιστούν από τη δική τους αδυναμία περισσότερο.
Ασφαλώς, ο Ολυμπιακός διεκδίκησε να βρίσκεται σε αυτό το σημείο. Ανάγκασε την ΤΣΣΚΑ να ξεβολευτεί. Για τρίτη διαδοχική χρονιά που οι δύο ομάδες συναντιούνται σε Final 4, υπάρχει η αίσθηση ότι η ΤΣΣΚΑ αυτήν τη φορά θα βρει τον τρόπο. Ο Ολυμπιακός μοιάζει χειρότερος σε υλικό από την ομάδα του 2012 και εκείνη του 2013: η ΤΣΣΚΑ είναι ένα μείγμα αυτών των δύο ομάδων, διότι, παραδείγματος χάρη, παίζουν ο Αντρέι Κιριλένκο (από το 2012) και ο Σόνι Γουίμς (από το 2013).

Οι Ρώσοι, βεβαίως, είναι εξπέρ στο να χάνουν με θεατρικότητα. Ωστόσο, οι παίκτες του Γιάννη Σφαιρόπουλου παίζουν με αυταπάρνηση: η υπερβατική προσπάθεια παύει να είναι υπερβατική όταν συμβαίνει τόσο συχνά. Ο Γιώργος Πρίντεζης, με αντίπαλο τα «τεσσάρια» της ΤΣΣΚΑ μοιάζει με τον νεαρό Κάσιους Κλέι που «τα χέρια δεν μπορούν να χτυπήσουν ό,τι τα μάτια δεν μπορούν να δουν»: εκείνον που νίκησε το 1964 τον βαρύ Σόνι Λίστον στον τελικό της κατηγορίας βαρέων βαρών στην πυγμαχία, για να γίνει ο νεότερος πυγμάχος που κατακτά τον παγκόσμιο τίτλο και να αλλάξει το όνομά του σε Μοχάμεντ Αλί. Ο Γιάννης Παπαπέτρου και ο Δημήτρης Αγραβάνης είναι η απόδειξη ότι η ομάδα έχει συγκεκριμένο κλίμα και είναι σχολείο στο να απορροφά τους παίκτες της ώστε να προετοιμάζονται ιδανικά για τέτοια παιχνίδια: είναι ομάδα πραγματική. Ο Κώστας Σλούκας αλλάζει τον ρυθμό του παιχνιδιού και ο Βαγγέλης Μάντζαρης προσφέρει σουτ και εξοντωτική άμυνα. Ακόμα και ο Μπρεντ Πέτγουεϊ, που παραμένει ακατέργαστος και δεν θα βρει ποτέ τον τρόπο να παίξει χωρίς τα άγρια ένστικτά του σε πλήρη ισχύ στον δυτικό αθλητισμό, ξέρει τι πρέπει να κάνει. Οι δύο σέντερ δεν δίνουν πόντους, αλλά δίνουν μάχες: η ΤΣΣΚΑ παίζει άμυνα με χέρια να πετάγονται σαν κεφάλια της Λερναίας Ύδρας, αλλά ο Ολυμπιακός κάνει το ίδιο με διαφορετικό τρόπο, μένοντας όρθιος σε γροθιές που θα μπορούσαν να ρίξουν στο έδαφος βουβάλι: στο ημίχρονο το σκορ είναι 36-35 και οι Μοσχοβίτες, που έχουν μισή ντουζίνα ριμπάουντ περισσότερα, έχουν σκοράρει με 12 βολές, ενώ ο Ολυμπιακός έχει σουτάρει μόλις 2.
ΤΑ ΓΕΝΙΑ ΚΑΙ ΤΑ ΧΤΕΝΙΑ
Στο κείμενο που έγραψα στο μπλογκ για τα Final 4 (σας παρακαλώ, υποκριθείτε ότι το διαβάζετε και ότι σας άρεσε) έχω τον Σπανούλη στην κορυφαία πεντάδα όλων των διοργανώσεων. Ο Σαρούνας Γιασικεβίτσιους, ο Τόνι Κούκοτς, ο Ντέγιαν Μποντιρόγκα και ο Ζόραν Σάβιτς. Ο τελευταίος δεν μπορεί να μπει στην υποτυπώδη σύγκριση για τους κορυφαίους.
Ο Γιασικεβίτσιους έχει 8-2 σε Final 4: ήταν στην Μπαρτσελόνα που νίκησε στη Βαρκελώνη το 2003, στη Μακάμπι που νίκησε στο Τελ Αβίβ το 2004, στη Μακάμπι που νίκησε στην Πράγα το 2005, στον Παναθηναϊκό που νίκησε στο Βερολίνο το 2009, στον Παναθηναϊκό που πήρε την τέταρτη θέση στην Κωνσταντινούπολη το 2012. Ένας εκπληκτικός πόιντ γκαρντ με μεγάλη διάρκεια και ένα MVP, εκείνο στο Τελ Αβίβ. Πήρε δύο τρόπαια με τις γηπεδούχους ομάδες.
Ο Τόνι Κούκοτς έχει 7-1 σε Final 4. Τα τρία με τη Γιουγκοπλάστικα το 1989, το 1990 και το 1991, τον τελικό της Μπένετον Τρεβίζο με τη Λιμόζ το 1993, που ήταν το τελευταίο ευρωπαϊκό παιχνίδι του σε επίπεδο συλλόγων. Έχει τρία MVP: το 1990, το 1991 και το 1993.
Ο Ντέγιαν Μποντιρόγκα έχει επίσης 7-1 σε Final 4. Νίκησε το 2000 στη Θεσσαλονίκη με τον Παναθηναϊκό, το 2002 στην Μπολόνια επίσης με τους «πράσινους», το 2003 στη Βαρκελώνη με την Μπαρτσελόνα. Έχασε το 2001 στο Παρίσι από τη Μακάμπι, στον τελικό της Σουπρολίγκας.
Ο Βασίλης Σπανούλης έχει 7-0 σε Final 4 και πάει για το 8-0 ή για το 7-1. Αν πρέπει οπωσδήποτε να πάρει μία θέση στην τετράδα, αυτή θα είναι η δεύτερη, ισόβαθμος με τον Κούκοτς. Ο Σπανούλης έχει κατακτήσει την Ευρωλίγκα με τον Παναθηναϊκό στο Βερολίνο, με τον Ολυμπιακό στην Κωνσταντινούπολη και στο Λονδίνο και αυτήν τη στιγμή έχει την ευκαιρία να το κάνει και στη Μαδρίτη. Δεν έχει πάρει Ευρωπαϊκό εντός έδρας, ενώ και στα 3 που έχει νικήσει ήταν MVP (ειδικά με το ρόστερ του Παναθηναϊκού στο Βερολίνο, είναι εντυπωσιακό το κατόρθωμά του). Αυτό σημαίνει ότι αυτομάτως περνάει τους Μποντιρόγκα και Γιασικεβίτσιους και είναι μαζί με τον Κούκοτς. Αν ο Ολυμπιακός χάσει από τη Ρεάλ (η οποία είναι αρκετά έξυπνη ώστε στην τρίτη διαδοχική απόπειρά της να πάρει ρεκόρ μέσα στη Μαδρίτη έχει ένα ρόστερ που ο Γιάννης Μπουρούσης είναι ο 12ος παίκτης του), η κατάταξη δεν θα αλλάξει. Αν νικήσει, ο Σπανούλης θα είναι και επισήμως ο κορυφαίος της ιστορίας των Final 4.
Το σουτ που εκτίμησα περισσότερο από τα 4 που έκανε, ήταν το φαινομενικά πιο εύκολο: το τρίποντο στον αιφνιδιασμό που μετέτρεψε το 63-54 σε 63-57. Ήταν εκείνο που του έδωσε επιθετικό ρυθμό, εκείνο που έστειλε τη διαφορά στους 6 πόντους ξανά- και για τελευταία φορά- εκείνο που μπήκε σε αιφνιδιασμό και κάτι ακόμα: είναι ένα εύστοχο σουτ από θέση που ο Σπανούλης δεν προτιμά να σουτάρει. Και όλο αυτό έγινε με το ρολόι της τηλεόρασης κολλημένο στο 4’44’’, κάτι που σε έκανε να πιστεύεις ότι παρακολουθούσες... φάσεις από τον Ολυμπιακό σε διακοπή του παιχνιδιού.
Καταρχάς, ο τύπος παρέμενε ο πιο σκληρός πνευματικά παίκτης στο γήπεδο παρά το γεγονός ότι είχε 0 στα 11 σουτ. Την ώρα που οι παίκτες της ΤΣΣΚΑ φοβούνταν να σουτάρουν, παρά το ότι δεν είχαν τη δική του λειψυδρία, ο ίδιος έμοιαζε αμόλυντος από κάθε τι που (δεν) είχε κάνει ως εκείνη τη στιγμή στο παιχνίδι. Το τρίποντο στην άμυνα του Ντε Κολό, που συνοδεύτηκε με ένα «you talk too much» στον Γάλλο, το έχουμε ξαναδεί: το κάνει σχεδόν σε κάθε μεγάλο ματς, αν και το χρονικό σημείο δεν είναι ίδιο. Το τρίποντο από τη δεξιά γωνία επίσης. Ο Σπανούλης απέχει από το να είναι σποτ σούτερ, αλλά προτιμά τη δεξιά πλευρά για να σουτάρει. Ένα σχεδιάγραμμα στυλ Κερκ Γκόλντσμπερι στο Grantland θα μπορούσε να πείσει, αλλά εδώ δεν μπορώ να βάλω βίντεο, πόσω μάλλον να βρω τη φωτογραφία ενός τέτοιου σχεδιαγράμματος. Βεβαίως, το δίποντο που πετυχαίνει, πάνω από τα απλωμένα χέρια του Κιριλένκο, αναδεικνύει δουλειά και ταλέντο: αφήνει την μπάλα να φύγει αν και η στάση του σώματός του μοιάζει εντελώς λάθος, ενώ η καμπύλη που της δίνει είναι μελετημένη.

Ο Σπανούλης καθορίζει την τύχη του Ολυμπιακού όπως έκαναν ο Κούκοτς και ο Μποντιρόγκα στις ομάδες τους, με τον δεύτερο να απέχει ελαφρώς: στον τελικό της Θεσσαλονίκης το 2000, ας πούμε, ήταν αρνητικός για τον Παναθηναϊκό. Στα 6 ματς που έχει παίξει με την ερυθρόλευκη σε Final 4, ο Σπανούλης έχει αφήσει το στίγμα του. Το μόνο που δεν επηρέασε τις τύχες του ήταν εκείνο που δεν χρειάστηκε: ο ημιτελικός του 2013 με την ΤΣΣΚΑ.
Ο τελικός της Κυριακής απέναντι στη Ρεάλ Μαδρίτης (21:00) δεν είναι, βεβαίως, ξεχωριστός μόνο για τον ίδιο ή τον Γιάννη Σφαιρόπουλο, ο οποίος είναι φρικιό του μπάσκετ και αυτό τα λέει όλα. Ο Ολυμπιακός θέλει να γίνει η πρώτη ομάδα που κατακτά 3 Κύπελλα Πρωταθλητριών σε 4 χρόνια (δηλαδή 2 διαδοχικά και 1 μετά ενός χρόνου αποχή) μετά τη Βαρέζε, που είχε νικήσει το 1973, το 1975 (με την καλύτερη ομάδα της, όπως λέγεται και προπονητή τον διδάσκαλο Αλεξάνταρ Νίκολιτς) και το 1976. Θέλει να μπει, επίσης, στην κατηγορία των ομάδων που έχουν κατακτήσει Κύπελλα Πρωταθλητριών σε διαφορετικά ομαδικά σπορ (ποδόσφαιρο, μπάσκετ, βόλεϊ, χάντμπολ, υδατοσφαίριση) την ίδια χρονιά. Η κατηγορία είναι για... εκλεκτούς και δεν πιάνεται, προφανώς, η Προ Ρέκο, που το 2012 το πήρε σε πόλο Ανδρών και Γυναικών και η Ρίγα, που το 1960 κατέκτησε το Κύπελλο Πρωταθλητριών στο μπάσκετ σε Άνδρες και Γυναίκες: η Μπαρτσελόνα το έκανε το 2011 σε ποδόσφαιρο και χάντμπολ, η Μλάντοστ Ζάγκρεμπ το 1991 σε βόλεϊ Γυναικών και πόλο Ανδρών και αυτό είναι όλο. Ασφαλώς, υπάρχουν αρκετοί σύλλογοι που έχουν φθάσει σε τελικούς Κυπέλλου Πρωταθλητριών διαφορετικών σπορ την ίδια χρονιά, αλλά εκτός της Μπαρτσελόνα και της Μλάντοστ ουδείς που να τα έχει καταφέρει.